Sähkörekkojen takaisinmaksuaika lyhenee

Oulun yliopiston professorit Emil Kurvinen ja Juho Könnö uskovat sähköistämisen laajenevan myös raskaaseen kuljetuskalustoon tietynpituisessa, ennakoidussa reittiliikenteessä. Kuva: Mikko Törmänen / Oulun yliopisto.
Oulun yliopiston professorit Emil Kurvinen ja Juho Könnö uskovat sähköistämisen laajenevan myös raskaaseen kuljetuskalustoon tietynpituisessa, ennakoidussa reittiliikenteessä. Kuva: Mikko Törmänen / Oulun yliopisto.

Oulun yliopiston professorit Juho Könnö ja Emil Kurvinen muistuttavat, että raskaan reittiliikenteen ajoneuvojen sähköistymisessä tarvitaan useita käyttövoiman lähteitä.

Äly on valttia valaistuksessa audioartikkeli

Kurvinen ja Könnö tutkivat muun muassa simuloinnin keinoin tulevaisuuden polttoaineita ja käyttövoimaratkaisuja noin 40 tutkijan koneensuunnittelun ja ajoneuvotekniikan tutkimusryhmässä.

Könnö arvioi, että rahtiliikenteessä, jossa kilometrejä tulee tarpeeksi, polttoainekuluissa voidaan säästää kymmeniä tuhansia euroja vuodessa, mikä lyhentää sähkökuorma-autojen takaisinmaksuaikaa.

”Ruotsista on jo useita esimerkkejä siitä, että kannattaa hankkia lähes kolme kertaa kalliimpi sähkökuorma-auto, koska takaisinmaksuaika lyhenee polttoainekuluilla”, hän vertaa.

Tien päällä liikkuva akkukapasiteetti kasvaa sähköistymisen myötä. Jos osan voisi käyttää sähköverkon tukemiseen, siitä voisi olla paikallisesti merkittävää hyötyä. Professorit arvioivat karkeasti, että jos 10 prosenttia uusista yli 16 tonnin kuorma-autoista olisi sähköisiä, liikenteessä akkukapasiteettia liikkuisi noin 130 megawattituntia.

Yhden raskaan sähkökuorma-auton akkuun mahtuu karkeasti suomalaisen omakotitalon talvella viikossa käyttämä energia.

Tulevaisuudessa tarvitaan useita eri käyttövoiman lähteitä

”Isommissa ja tiettömän tien takana kulkevien laitteiden ja työkoneiden käyttövoimavalikoimassa tulee olemaan sähkön ja uusien, usein vetypohjaisten, polttoaineiden yhdistelmiä”, professorit arvioivat ja muistuttavat myös pohjoisten olosuhteiden vaatimuksista käyttövoimalle.

Oulussa testataan pian myös vetyrekkaa. Vetypolttokennolla toimivat rekat ovat käytännössä sähkörekkoja, joissa sähkö tuotetaan rekan tankissa olevalla vedyllä, mikä voi pidentää päästöttömästi raskaan liikenteen matkoja.

”Tällä hetkellä on vaikea tietää, mihin tulevaisuuden käyttövoimaan kannattaa esimerkiksi laivanrakennuksessa investoida, joten laitevalmistajat tekevät helposti uusille polttoaineille muunnettavia moottoreita, joissa eri polttoaineita ja niiden sekoituksia voidaan käyttää yhtä aikaa”, Könnö summaa.

Sähköturvallisuuspäiväkiertue 2025