Sähköistymistrendi näkyy myös raskaan liikenteen puolella

Hartwallin täyssähköinen ajoneuvoyhdistelmä.
Juomalastissa Lahden ja Helsingin välillä kulkevan täyssähköisen 31-metrisen yhdistelmän päästöt ovat jopa 100 prosenttia pienemmät kuin fossiilisilla polttoaineilla kulkevissa autoissa. Kuva: Hartwall.

Hartwall kuljettaa juomia jatkossa sähköisellä täysperävaunuyhdistelmällä, ja investoi latauspisteisiin Lahden panimolleen.

Uusi audioartikkeli pienydinvoimasta

Hartwall käynnistää raskaan liikenteen sähköistymisen. Juomat saavat jatkossa päästötöntä kyytiä, kun niitä kuljettaa Suomen ensimmäinen sähköllä kulkeva Volvo FH Aero-mallin ajoneuvoyhdistelmä. 

Hartwall investoi myös uusiin latauspisteisiin, jotka tukevat raskaan liikenteen siirtymistä päästöttömiin vaihtoehtoihin. Destia asentaa Kempowerin latauspisteet Hartwallin panimolle Lahdessa. Näin 21 tunnin vuorokausiajoon suunnitellun 68 tonnia painavan yhdistelmän akut voidaan ladata lastauksen aikana.

Täyssähköisen Aero-mallin lisäksi Hartwallilla on käytössä sähköllä kulkevia pakettiautoja ja sähkökuorma-autoja kaupunkijakelussa. Lisäksi teillä liikkuu biokaasulla kulkevia ajoneuvoyhdistelmiä siirtoajossa ja biokaasulla kulkevia kuorma-autoja maaseutujakelussa. Haja-asutusalueilla Hartwall on siirtynyt osin yhdistettyihin kuljetuksiin, joka tarkoittaa sitä, että juomien lisäksi samassa kuljetuksessa voidaan toimittaa myös muita tuotteita.

Uusi määrälaskentaratkaisu Admicom Quantima on julkaistu