Sähköinen Scania 40R edistää vihreää logistiikkaa

Scania 40R:n salaisuutena ovat isot ja tehokkaat akut. Lithium-ionien latausteho on hyvällä tasolla ja sähköveturissa riittää nimelliskapasiteettia 624 kWh:n edestä.
Scania 40R:n salaisuutena ovat isot ja tehokkaat akut. Lithium-ionien latausteho on hyvällä tasolla ja sähköveturissa riittää nimelliskapasiteettia 624 kWh:n edestä.

Ahola Transport aloitti Suomen ja Ruotsin välillä säännöllisen liikenteen 64 tonnin sähköisellä ajoneuvoyhdistelmällä.

Uusi audioartikkeli pienydinvoimasta

Åbo Akademissa vihreään logistiikkaan ja tuotantotalouteen perehtynyt Magnus Gustafsson on yksi suomalaisista, joka pääsi 540-hevosvoimaisen uuden sukupolven sähkö-Scanian matkaan. Tähän tarjoutui tilaisuus Ahola Transportin järjestämässä mediatilaisuudessa. Gustafsson on vakuuttunut vihreän tekniikan toimivuudesta.

”Olemme tutkineet, että se luo valtavasti mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille ja heidän alihankkijoilleen. Kuorma-autot eivät vain kulje vihreällä energialla vaan myös kotimaisella energialla.”

Toiminut moitteettomasti

Ahola Transportilla laitettiin tutkimustieto käytäntöön. Yrityksessä on jo pitkään oltu etulinjassa uusien energiamuotojen käyttöönotossa ja edistetty määrätietoisesti vastuullista logistiikkaa.

”Olemme ajaneet Ruotsissa sähköisellä kalustolla puolitoista vuotta ja se on toiminut täysin moitteettomasti. Näemme Scanian varteenotettavana vaihtoehtona myös sähköisenä”, Ahola Transportin toimitusjohtaja Åke Nyblom sanoo.

400 kW:n Scania lähtee ensimmäiselle työmatkalleen Naantalista Hämeenlinnaan, vajaan 200 kilometrin päähän. Kyytiin voidaan lastata SSAB:lta terästä ajoneuvoyhdistelmän suurimpaan sallittuun kokonaispainoon asti eli 64 tonniin, jonka jälkeen Scania R 400 ajaa kuorman Naantalin satamaan. Siitä matka jatkuu laivalla Ruotsiin Aholan terminaaliin, jossa ajoneuvoa voidaan ladata, ja jatkaa matkaa asiakkaalle.

Maksuton Admicom-webinaari: Määrälaskenta nyt ja tulevaisuudessa