Kolumni, Sähköteknisen kaupan liitto ry:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen.
Usko tai älä: nuoret eivät tiedä sähköalasta juuri mitään. STULin, STK:n ja STEKin Näkymätön voima -kampanjan kyselyn perusteella nuorten mielikuvat alastamme ovat positiivisia (”fiksujen ihmisten hommaa”), mutta rajoittuvat sähköasentajan työhön (”sähkömies”).
Kampanjalla on sosiaalisen median ohella kokemusta jo parikymmenestä koulukäynnistä. Niiden mukaan yläastelaisen silmät saa syttymään sähköalalle, kunhan kertoo, miten se liittyy vaikkapa lääkärin työn onnistumiseen sairaalan valaistus- ja sähköjärjestelmien suunnitteluna tai että luova ihminen voi toteuttaa sähkötekniikalla intohimoaan älyvaateteknologian tai akustiikan parissa.
Alan ammattilaisista rekrytoidut kampanjakasvot Laura, Henkka, Kiran ja Wambui kiertävät kouluissa ja messuilla puolestamme, minkä päätyöltään ja opinnoiltaan ehtivät. Alan mielikuvan ja rekrytoinnin vetovoiman hyväksi voi toimia myös itse.
Alan mielikuvan ja rekrytoinnin vetovoiman hyväksi voi toimia myös itse.
Vähintään yrityksen aikaa voi käyttää lähiseudun ammatillisten oppilaitosten sähkön opintolinjojen näyttökokeiden valvontaan. Koulutuksen arviointikeskuksen mukaan tätä tehdään liian vähän, olipa juurisyynä oppilaitoksen tai yritysten passiivisuus. Se voi helposti johtaa kelpo harjoittelijan tai junnun löytämiseen töihin, joten napsi toki matalalla roikkuvat hedelmät oppilaitosyhteistyöstä.
Mikset myös menisi kertomaan työstäsi lähiseudun kouluille tai jakamaan uratarinasi oman nuoruuden opinahjoille? Yläastevisiitti ei heti helpota työvoimapulaasi, mutta eipä paljoa vaadikaan. Näkymätön voima kohdistuu yläastelaisiin juuri siksi, että mielikuvien muokkaus kiinnostavista ja itselle mahdollisista ammateista on aloitettava varhain.
Kampanjakasvot vinkkaavat toimimaan siellä, missä nuoret ovat. Lue: somessa. Hyppää mukaan Tiktokiin tai Instagramiin ja seuraa sitä, minkä parissa nuoret viihtyvät. Bisnesesimerkkinä voit vilkaista vaikkapa Caverion Suomen rekryhenkistä Tiktok-tekemistä.
Some ei ole laitamainosnäkyvyyttä vaan kirjaimellisesti sosiaalista. Jos sinulta kysytään somessa, vastaa ihmeessä. Niin Näkymätön voima -kampanjakasvommekin tekevät ja saavat kuulemma tehdä sitä usein. Onneksi – oikein tarjoiltuna sähköalassa on vetovoimaa.
Sallamaari Muhonen
Kirjoittaja on Sähköteknisen kaupan liitto ry:n toimitusjohtaja.