Metroon hankitaan uusi ohjausjärjestelmä

Helsingissä ja Espoossa on käynnistetty metrojunien uuden junakulunvalvonta- ja ohjausjärjestelmän hankintaprosessi. Hankkeen kustannusarvio on 115 miljoonaa euroa.

Uusi audioartikkeli pienydinvoimasta

Uuden järjestelmän käyttöönoton jälkeen metrossa siirrytään puoliautomaattiseen liikennöintiin, jossa järjestelmä vastaa metrojunan liikkumisesta, mutta kuljettajat pysyvät ohjaamoissa varmistamassa liikennöinnin turvallisuutta. Kuva Mikko Arvinen.
Uuden järjestelmän käyttöönoton jälkeen metrossa siirrytään puoliautomaattiseen liikennöintiin, jossa järjestelmä vastaa metrojunien liikkumisesta, mutta kuljettajat pysyvät ohjaamoissa varmistamassa liikennöinnin turvallisuutta. Kuva Mikko Arvinen.

Uusi järjestelmä tulee parantamaan metron luotettavuutta ja turvallisuutta sekä mahdollistaa matkustajakapasiteetin kasvattamisen. Helsingin joukkoliikenneinfraa hallinnoivan Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n mukaan metron nykyisen pakkopysäytysjärjestelmän laitteisto on elinkaarensa loppupäässä ja sen varaosien saatavuus on heikentynyt.

Järjestelmän vaatimusmäärittelyn ja hankintaprosessin arvioidaan kestävän noin puolitoista vuotta. Uuden kulunvalvontajärjestelmän toteutus on suunniteltu alkavan vuoden 2025 alussa, ja sen on tarkoitus valmistua tämän vuosikymmenen loppuun mennessä. Markkinavuoropuheluissa on tunnistettu noin viisi järjestelmätoimittajaa, joiden arvioidaan kykenevän toimittamaan vaadittavan järjestelmän.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n tiedote

Uusi määrälaskentaratkaisu Admicom Quantima on julkaistu