Kiinteistöihin asennettavia sähköautojen latauslaitteita myytiin viime vuonna 30 382 kappaletta, mikä on 13,3 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin, kertoo Sähköteknisen kaupan liiton (STK) tilasto.
Hidaslatauslaitteiden myynti piti pintansa ja jopa kasvoi 1,4 prosenttia edellisvuodesta 12 368 kappaleeseen. Hidaslatauslaite tarjoaa autolle tyypillisesti 230 V jännitteen kodeissakin käytettävästä sukopistorasiasta. Tällöin latausvirta on usein rajoitettu kahdeksaan ampeeriin, jolloin latausteho jää alle kahteen kilowattiin. Hidaslatauslaitteilla muun muassa korvataan taloyhtiöiden autopaikkojen pistorasiakoteloita, joita on käytetty lämmitykseen.
”Hidaslatauslaitteiden menekin vahvuus vielä ARA-tukien loputtuakin kertoo tarpeesta varustaa taloyhtiöiden autopaikkoja ja yritysten pysäköintialueita latausmahdollisuudella”, STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen tiivistää.
Peruslatauslaitteiden myynti laski 21,2 prosenttia edellisvuodesta ja oli 18 014 kappaletta vuonna 2024. Peruslatauslaitteen pistorasia tai pistoke on sähköautoilijoille tuttu eurooppalainen Type 2 ja latausteho on enintään 22 kW.
”Peruslatauslaitteiden myynti oli pirteää lähinnä viimeisellä vuosineljänneksellä. Tämä johtunee siitä, että vuodenvaihteessa muiden kuin asuinrakennusten omistajilla täyttyi määräaika varustaa tietynsuuruiset pysäköintialueensa latauspisteillä”, Muhonen arvioi.