Raision seudun koulutuskuntayhtymän laivateollisuuden palvelukseen kouluttamat sähköasentajat työllistyvät hyvin ja monipuolisesti.
Rasekon sähkö- ja automaatioasentajien koulutuksen ydin on käytännön harjoittelussa. Ensimmäisenä opiskeluvuonna keskitytään perusasioihin koulun oppimisympäristöissä, mutta toisesta vuodesta lähtien opiskelijat pääsevät vaihteleviin työkohteisiin.
Perussähkötekniikka on pohjana laivateollisuudenkin töihin ja konkreettinen käytännön työ tuo syvyyttä opiskeluun. Perustutkinnossa ei ole suoraan tutkinnon osaa laivasähköasennuksista, joten koulutus- ja oppisopimusjaksot ovat välttämättömiä osaamisen hankinnan kannalta. Oppilaitosten ja yritysten välinen yhteistyö onkin avain sähköalalla työllistymiseen.
Käytännön työssä oppii parhaiten
Rasekossa sähkötekniikkaa kolmatta vuotta opiskeleva Samu Tenoranta kertoo, että koulutusta vastaavia harjoittelupaikkoja ja kesätöitä on löytynyt helposti.
– Ensimmäisenä vuonna opiskelimme perusasiat ja seuraavat kaksi vuotta olenkin ollut jo töissä ja oppinut työn ohessa. Rasekossa on hyvä porukka ja luokkahenki, laadukas opetus ja pääsee tekemään asioita käytännössä. Jatkan opiskelua sähköalalla edelleen, mutta käyn armeijan välillä, Samu kertoo.
Samun mukaan tekemisellä oppii parhaiten, ja samaa mieltä on vastavalmistunut opiskelija Aaron Pietilä.
– Olen ollut nyt vuoden päivät työelämässä. Sain ensin kesätyöpaikan oppisopimuksella ja sen myötä vakituisen työn ja tällä hetkellä teen laivan sähköjä. Aloitin sviittien tekemisellä. Ensin rakennettiin kaapeliradat ja sitten vedot, katto, seinät ja kalusteet. Rakenteilla olevassa laivassa työskentely on kuin oma miniyhteiskuntansa ja työyhteisö on hyvin kansainvälinen. Englannilla pärjää hyvin. Sähköala on mielenkiintoinen ja kiehtova – rohkeasti vain opiskelemaan, Aaron kannustaa.
Myös hän suuntaa seuraavaksi armeijaan ja jatkaa opintoja sen jälkeen.
– Tavoitteenani on sähköinsinöörin tutkinto. Sähköala on hyvin monipuolinen ja kiinnostava ala ja palkkauskin on kunnossa. Tässä työssä saa käyttää aivoja ja kädentaitoja, mikä sopii minulle.
Haaveissa sähköalan työt ulkomailla
Rakenteilla olevassa laivassa sähkötyöt kestävät suunnittelusta valmiiseen laivaan noin kaksi vuotta, josta reilut puoli vuotta on intensiivistä sähköasennustyötä. Töitä tehdään pääasiassa seitsemästä neljään, mutta projekteissa päivät voivat olla pidempiäkin.
Sähköalalla ja laivateollisuudessa myös ulkomailla työskentely on mahdollista. Samukin odotti innolla, että 18 vuoden rajapyykki täyttyisi, että hän pääsisi telakalle sähkötöihin.
– Laivasähkötyöt ovat juuri sitä, mitä haluan tällä hetkellä tehdä. Valmistun huhti-toukokuussa 2022, käyn armeijan ja sen jälkeen jatkan työntekoa. Myös ulkomailla työskentely on tulevaisuudessa yksi vaihtoehto, Samu kertoo.
Raseko kouluttaa sähkö- ja automaatioasentajia
Raision seudun koulutuskuntayhtymä Rasekosta valmistuu reilut 30 sähkö- ja automaatioasentaa vuodessa. Oppilaitoksen lehtori Kimmo Keinästön mielestä on erityisen tärkeää, että nuoret kasvatetaan työelämään työharjoittelujen avulla.
– Tarjolla on erilaisia koulutus- ja oppisopimuspaikkoja urakoinnissa, teollisuudessa ja kunnossapidossa. Jopa 50 % opiskelijoista työllistyy harjoittelujen myötä. Tärkeintä oman työuran kannalta olisikin kokeilla mahdollisimman erilaisia alan työpaikkoja ja kartuttaa kokemusta. Harjoittelussa oma-aloitteisuus, onnistumiset ja yhteishenki ovat kaiken a ja o, Kimmo summaa.
Riikka Hollo, teksti
Kimmo Keinästö, kuva