Ajoneuvojen päästöjä tulee vähentää ensisijaisesti sähköistyksellä

Suomen ilmastopaneelin raportin mukaan liikenteen sähköistystä tulisi jouduttaa johdonmukaisella politiikalla ja viestinnällä.

Tieliikenteen sähköistyminen ja kestävien polttoaineiden käyttö vaatii esimerkiksi latausinfrastruktuurin kehittämistä ja lisää siten investointeja ja vientiä. Näillä on myönteisiä taloudellisia vaikutuksia työllisyyden ja omavaraisuuden lisääntyessä.

”Uusiutuvien polttoaineiden riittävän suuri käyttö fossiilisten polttoaineiden joukossa yhdessä sähköistymisen edistämisen kanssa tarjoaa ainoan varman keinokokonaisuuden tieliikennesektorin päästöjen vähentämiseen riittävän nopeasti tavoitteiden saavuttamiseksi”, Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja, professori Jyri Seppälä sanoo.

”Mitä enemmän tieliikenteen energiasta on liikennesähköä, sitä vähemmän on tarvetta rajallisille kestäville uusiutuville polttoaineille jakeluvelvoitteessa ja siten vähemmän painetta nostaa pumppuhintoja”, Seppälä jatkaa.

Suomen ilmastopaneelin raportti korostaa sitä, että ajoneuvojen päästöjä tulee vähentää ensisijaisesti sähköistymisen ja vähähiilisten synteettisten polttoaineiden, kuten sähköpolttoaineiden ja vedyn, avulla eikä biopolttoaineiden kokonaismäärää kasvattamalla, lukuun ottamatta biokaasua.

”Liikenteen kustannusten näkökulmasta nopealla sähköistymisellä voidaan tehokkaasti kompensoida tieliikenteen päästökaupan ja jakeluvelvoitteen korottamisen myötä aiheutuva kustannusten nousupaine, ja sähköautojen alhaisten käyttökustannusten hyödyt korostuvat pitkällä aikavälillä”, ilmastopaneelin jäsen, professori Heikki Liimatainen sanoo.

Jotta tieliikenteen päästöt täyttävät osuutensa taakanjakosektorin päästövähennysvelvoitteesta vuoteen 2030 mennessä, ilmastopaneeli ehdottaa hallitukselle muun muassa, että pääteiden sähköajoneuvojen julkisen latausinfran rakentamista ja sähkökuorma-autojen hankintaa tulee tukea.

Sähköurakoitsijapäivät 2024