Julkisia sähköauton latauspisteitä perustetaan entistä enemmän.
Suomessa on enemmän sähköautoja kuin koskaan. Traficomin mukaan vuonna 2023 sähköautojen ensirekisteröinnit kasvoivat yli 100 prosenttia. Caruna oy:n myynti- ja asiakaspäällikkö Lassi Vuokon mukaan kahden vuoden aikana on tapahtunut hurja muutos.
– EU:n asetuksen mukaan valtateillä tulee olla kuudenkymmenen kilometrin välein sähköauton latauspiste. Tämä lisää liittymäkyselyitä meille, kun esimerkiksi huoltoaseman tai supermarketin pihalle halutaan nopea sähköauton latauspiste, Vuokko sanoo.
Carunalta pyydetyt liittymäkoot ovat suurentuneet, mikä kertoo suuremmista ja nopeammista latauspaikoista. Osassa latausliittymistä varaudutaan myös kapasiteetin kasvattamiseen myöhemmin.
– Sähköistyminen on tällä hetkellä nopeinta kevyessä kalustossa ja ammattiliikenteen puolella jakeluautoissa sekä kaupunkibusseissa. Myös raskaan liikenteen sähköistyminen on alkanut. Se vie aikansa ja vaatii investointeja sekä kalustoon että latausinfraan, minkä rooli korostuu pitkien etäisyyksien ja haastavien sääolosuhteiden maassa. Suomessa ajoneuvojen keski-ikä on yli 12 vuotta, mikä kertoo autokannan verrattain hitaasta uudistumisesta. Siksi kaikkia keinoja liikenteen päästöjen vähentämiseksi tarvitaan, Neste oyj:n Marketing & Services –liiketoiminnan Sustainable Growth -yksikön vastaava johtaja Risto Karppinen sanoo.
Vuoden alussa voimaan tullut Energiaviraston valvontamalli leikkaa sähkönjakeluverkkoyhtiöiden investointeja. Sähköautojen latauspisteiden liittäminen verkkoon viivästyy niillä alueilla, joissa sähköverkon kapasiteetti ei riitä vastaamaan nopeasti kasvaviin sähkönkäyttötarpeisiin.