Vakioasiakkaat tuovat varmimmin töitä

Fyysinen näkyvyys on myös yksi sähköurakointiyrityksen tärkeimmistä markkinointikeinoista. Kuva: Tuomas Jaakkola.

Sähköurakointiyritykset saavat eniten markkinointihyötyä fyysisestä näkyvyydestään.

Uusi audioartikkeli pienydinvoimasta

Yrityksen myyntityö ja markkinointi vaativat oman aikansa ja taitonsa. Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STULin jäsenurakoitsijat kertoivat Alan mielestä -kyselyssä saavansa työkantaa pääosin tutuilta vakioasiakkailtaan, hyvin monet myös suositusten, isännöitsijätoimistojen ja yhteistyökumppaneidensa kautta.

Eniten markkinointihyötyä vastaajat ovat saaneet ihan yleisestä fyysisestä näkyvyydestään työautojen teippausten, mainoskylttien ja työasujen avulla.

Myös digitaalisten kanavien käyttö on lisääntynyt, sillä vajaa kolmasosa vastanneista on hyödyntänyt markkinoinnissaan sosiaalista mediaa. Sponsorointityöstä on saatu lähes yhtä paljon hyötyä. Suora sähköpostitus on toiminut noin joka kymmenennellä vastaajalla.

Vajaa neljäsosa on hyötynyt lehti-ilmoittelusta. Myös näkyvyys eri tapahtumissa ja mainoslehtiset ovat olleet kannattavia sijoituksia monille.

Jotkut urakoitsijat ovat miettineet sitä, kannattaisiko palveluja tarjota valmiiksi paketoituna, joko rahoituksen kanssa tai ilman.

Mistä maksavia asiakkaita?

Parikkalan sähkötaito oy tekee toimitusjohtaja Jussi Tuunasen mukaan sähkö- ja teleurakointitöiden lisäksi myös sähkötöitä yksityisasiakkaille.

Miten nykyään myytte ja markkinoitte palvelujanne?

– Pitkälti lehti-ilmoitusten, sponsorointituen ja verkkosivujen sekä sopimusasiakkaiden kautta tulee yhteydenottoja, Tuunanen kertoo.

Some ei ole yritykselle ajankohtaista asiakashankinnassa.

– Missään asiassa ei ole ollut erityistä vaikeutta tai helppoutta myydä, sillä kyselyjä on tullut asiakkaiden tarpeisiin perustuen, kuten lämpöpumpuista. Kyse on aina siitä, mitä asiakas haluaa ja miten paljon asiakas haluaa maksaa. Haastavinta on ehkä voittaa tarjouskilpailuja, Tuunanen sanoo.

Nykyisin Vantaalla toimiva Espoon sähkömiehet oy urakoi sähkö- ja teletöitä uudis- ja saneerauskohteissa.

– Myyntimme ja markkinointimme hoituu minun kauttani suhteita luomalla ja yksi suuri argumentti on henkilökuntamme hyvä työn jälki työmailla. Yksi korostuva tekijä on vielä se, että yrityksemme talous on kunnossa, toimitusjohtaja Jonas Valtonen tiivistää.

Hän kertoo, että rakennusliikkeet lähestyvät tarjouspyynnöillä ja töitä saa vakioasiakkailta ja suositusten kautta tulee uusiakin asiakkaita. Töitä voi tulla joskus myös tuttujen yhteistyökumppaneiden kautta.

”Kannattaisiko palveluja tarjota valmiiksi paketoituna?

Valtonen sanoo, että sosiaalisesta mediasta tai tapahtumista ei ole heille suurta etua markkinoinnissa.

Mikkeliläinen Saimaan sähkötyö oy tekee sähkö- ja kylmälaiteasennuksia, korjauksia ja huoltoja.

– Osan myyntityöstämme teemme verkossa. Markkinoimme verkon ja printtilehtien kautta. Lisäksi jokainen markkinoi palveluita aina asiakaskontaktien kautta, toimitusjohtaja Teijo Miettinen kertoo.

Yritys käyttää markkinointikanavinaan omia verkkosivujaan ja sosiaalista mediaa. Somemarkkinointia on vähitellen lisätty ja Google-yritysprofiilin tietoja on päivitetty. Sertifikaatteja sen sijaan ei ole käytössä.
Miettisen mielestä myynti ei ole vaikein asia, vaan se, mistä löytää asiakkaan, jolla on tosiasiallinen tarve palveluille ja joka on valmis maksamaan siitä.

Hän kertoo, että yrityksessä on mietitty myös palvelujen myyntiä erilaisina valmiina paketteina, joko rahoitusmahdollisuuksien kanssa tai ilman.

Fakta: Markkinoinnissa ja myynnissä tärkeää

  1. Varmista, että yritykselläsi on tarvittavat sertifikaatit ja luvat sähköurakointiin. Korosta pätevyyttäsi ja ammattitaitoasi asiakkaille.
  2. Kerää ja esittele aiempien projektiesi referenssejä ja onnistumisia. Näytä laadukkaita kuvia ja kuvauksia suoritetuista töistä.
  3. Korosta mahdollisuuksia energiatehokkuuden parantamiseen ja ympäristöystävällisiin ratkaisuihin.
  4. Ole ajan tasalla uusista sähkötekniikoista ja -ratkaisuista. Hyödynnä markkinoinnissasi mahdollisuuksia korostaa modernia ja tehokasta lähestymistapaa.
  5. Luo kumppanuuksia muiden rakennus- ja remonttialan toimijoiden kanssa. Verkostoidu rakentamisen ammattilaisten kanssa.

Ari Uusitalo, teksti

Alan mielestä 3/2024 graafi 1
Alan mielestä 3/2024 graafi 2
Alan mielestä 3/2024 graafi 3
Alan mielestä 3/2024 graafi 4

Maksuton Admicom-webinaari: Määrälaskenta nyt ja tulevaisuudessa