Tietotekniikan kehitys on muuttanut sähköalaa ja merkinnyt haastetta opetuksen kehittämiseen.
Sähköasentajan pitää nyt hallita suhteellisen kattavat tietotekniset taidot ja muun muassa CAD-piirtämisen. Sähköasentajilla tietotekniikan kehityksen myötä siunaantuu yhä enemmän töitä esimerkiksi automaation heikkovirtajärjestelmien saralla.
Jatkossa digimallit tulevat lakisääteisiksi. Vuoden 2025 alusta voimaan astuva rakentamislaki edellyttää, että muun muassa linjasuunnittelun ja rakennusprosessin eri vaiheissa tieto dokumentoidaan Industry Foundation Classes File -tiedostomuotoon.
– Haaste on digitaalinen maailma ja kokonaisuuden hahmotus: entistä useampi toisen asteen suorittaja kiinnostuu myös jatko-opinnoista ja ohjelmointiosaamisesta, sanoo Tampereen seudun ammattiopisto Tredun koulutuspäällikkö Vesa Helminen.
Sähkösuunnitelmia selataan virtuaalisesti. Virtuaalisilla suunnitteluvälineillä syntyy projektin elinkaaren kattava työmalli. Suunnittelun opetusvälineenä CAD ei vanhene käsiin. 2D- ja 3D-digimallin lisäksi CAD-luonti kattaa optiona suunnittelumahdollisuuden digitaaliseen varjoon, mutta optiona löytyy vielä harvinaisen digitaalisen kaksosen rakentamismahdollisuus. Digitaaliseen kaksoseen päivittyvät reaaliaikaisesti kohteeseen tehdyt muutokset, ja se mahdollistaa kohteen, esimerkiksi ydinvoimalan, säätämisen ja seurannan reaaliaikaisesti.
Monissa suurissa oppilaitoksessa toimivat hienot digitaaliset järjestelmät, joilla piirretään sähkösuunnitelmat, mutta työmaan arkea on, että siellä suunnitelmat saattavat olla vielä paperilla.
– Emme etene tasajalkaa työmaailman kanssa, Helminen sanoo.
Jyväskyläläisen Gradian sähköalan koulutuspäällikkö Jaana Virtasen mukaan korona-aika ja siitä aiheutunut etäopetus edisti opiskelijoiden digivalmiuksia.
– Valmiudet koulutukseen tullessa ovat monenkirjavia, mutta siitä edetään, Virtanen kertoo.
Reijo Holopainen, teksti
Juttu on tiivistelmä Sähkömaailma-lehden marraskuun numerossa julkaistusta pidemmästä artikkelista.