Kolumni, Schneider Electric Finlandin Mikko Keto.
Jos nykykuluttaja ostaa uuden auton, kulkupelin älyjärjestelmä aktivoituu jo ennen kuin hän saa kuljettajan ovea auki. Jos kuluttaja ottaa käyttöön uuden älypuhelimen, siihen ladatut kymmenet sovellukset helpottavat niin maksamista kuin ajanhallintaakin.
Mutta kun sama kuluttaja ostaa uuden asunnon, se ei edelleenkään automaattisesti sisällä älyratkaisuja, vaan samoja valokytkimiä ja manuaalisia termostaatteja kuin hänen vanhemmillaan – tai jopa isovanhemmillaan – oli aikanaan käytössä.
Teknologia on mennyt vauhdilla eteenpäin. Miksi kotiautomaatio ei ole jo itsestäänselvyys?
Nykyinen kodin käyttöliittymän perustaso, jota asunnon loppukäyttäjille yleisesti tarjotaan, on turhan vaatimaton tarjolla oleviin mahdollisuuksiin verrattuna. Kodin turvallisuuden, älykkään energiankäytön ja kodin ohjausten ratkaisut ovat kuitenkin jo arkea kotien suunnittelussa.
”Piilevä tarve kodin käyttöliittymän päivitykselle on selkeä.
Rakennusalan hyvä perustuote, jossa huomioidaan esimerkiksi lämmitys- ja ilmastointiratkaisujen nykystandardit, ei kotiautomaation osalta ole kehittynyt riittävästi. Asunnon loppukäyttäjätkään eivät aina tiedä, mistä jäävät paitsi, ja harvempi taloyhtiö osaa vielä kysellä älyremontin perään.
Piilevä tarve kodin käyttöliittymän päivitykselle on kuitenkin selkeä, sillä jälkikäteen asennettavia turvakameroita, älykästä valaistuksen ohjausta tai vaikkapa vesivuotosensoreita menee hyvin kaupaksi. Uudiskohdetta rakennettaessa nämä ja muut käyttöliittymäratkaisut olisi myös helppo toteuttaa osana rakennusprojektia – ja jälkiasennukseen verrattuna vieläpä kustannustehokkaasti.
Tämä piilevä tarve tarjoaa suuren kaupallisen mahdollisuuden koko rakentamisen arvoketjulle. Rakennusliikkeiden, urakoitsijoiden ja kiinteistösijoittajien kannattaisi tarjota uusia ratkaisuja kodin käyttöliittymiin nyt eikä myöhemmin. Loppukäyttäjille mahdollisuus esimerkiksi energiankulutuksen helppoon säätämiseen etäohjauksella on rahanarvoinen etu, josta ollaan asuntokaupoilla valmiita myös maksamaan ylimääräistä.
Tärkeintä on muistaa, että nykyiset innovatiiviset ratkaisut nostavat asunnon houkuttelevuutta ja arvoa sekä muodostavat tulevaisuuden rakentamisen perustason. Paras tapa parantaa kilpailukykyä onkin ottaa digitaaliset lisäarvopalvelut omiin valikoimiin jo tänään.
Mikko Keto
Kirjoittaja on Schneider Electric Finland oy:n liiketoimintajohtaja.