Olemmeko valmiita kasvuun?

ABB oy:n tuotemarkkinointijohtaja Jami Sorsa.
ABB oy:n tuotemarkkinointijohtaja Jami Sorsa.

Kolumni, ABB oy:n tuotemarkkinointijohtaja Jami Sorsa.

Uusi audioartikkeli pienydinvoimasta

Sähköalalla on edessään valoisa ja mielenkiintoinen tulevaisuus. Tämä on täysin selvää, kun mietitään sähköistyksen yhteyttä globaaleihin muutostekijöihin.

Näistä tärkeimpiä sähköalan näkökulmasta ovat kaupungistuminen, digitalisaatio, uusiutuvan energiantuotannon lisääntyminen ja sähköinen liikenne. Kaikki nämä osa-alueet niin yhdessä kuin erikseen tarjoavat valtavasti haasteita osaamisen kehittämiseen, mutta ennen kaikkea mahdollisuuksia kasvuun sähköalan toimijoille.

Ajatuksia herättävä asia onkin se, olemmeko alana valmiita ulosmittaamaan koko liiketoiminnallisen potentiaalin, joka meillä on käsissämme. Tyydymmekö tulevaisuudessakin ”vain” sähköistämään kotejamme ja kiinteistöjämme vai pyrimmekö rohkeasti digitalisoimaan niitä ja tarjoamaan lisäarvoa omistajille ja käyttäjille?

Kysymystä ei pidä ymmärtää väärin, sillä kyllähän tulevaisuudessakin tullaan tarvitsemaan perinteistä laadukasta kiinteistöjen ja kotien sähköistystä. Ennemminkin meidän tulisi kysyä itseltämme, mitä muuta voisimme alana tarjota laadukkaan sähköistyksen lisäksi. Mitkä ovat niitä lisäarvoratkaisuja tai -palveluita, joista asiakkaamme olisivat valmiita maksamaan ja millaista panostusta osaamiseen meiltä vaaditaan näiden tuotteiden ja palveluiden tarjoamiseen.

Otetaan esimerkki asian konkretisoimiseksi. Mitä ajattelemme sanoista ”digitaalinen koti”? Näemmekö siinä liiketoimintamahdollisuuden, jossa asukas saa itselleen personoidun, energiatehokkaan ja asumismukavuutta lisäävän turvallisen kodin, joka kaiken lisäksi tekee asukkaastaan fiksumman? Vai näemmekö siinä haasteellisen projektin, johon ei missään nimessä kannata sotkeutua, koska se todennäköisesti vaatii niin uusien taitojen opiskelua kuin myös panostusta lisäarvon myyntiin?

Vastaus tähän yksinkertaiseen esimerkkiin kertoo paljon. Olemmeko eturintamassa kehittämässä ja kasvattamassa osaamistamme ja rooliamme rakentamisen ketjussa vai tyydymmekö seuraamaan tilanteen kehittymistä.

Uskon, että vastaus on itsestään selvä. Sähkö tulee pistorasiasta, senhän me kaikki sähköalan toimijat tiedämme. Mutta riittääkö tämä tieto tulevaisuudessa vai olisiko nyt oikea hetki yhdessä lähteä nostamaan sähköistyksen arvoa digitalisoituvassa rakentamisen ekosysteemissä?

Turvallista ja idearikasta kesää!

Jami Sorsa

Kirjoittaja on ABB oy:n tuotemarkkinointijohtaja.

Maksuton Admicom-webinaari: Määrälaskenta nyt ja tulevaisuudessa