Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on mukana Euroopan unionin markkinavalvontaprojektissa, jossa on testattu sähköautojen latauslaitteita.
Projektissa testattiin sekä sähköturvallisuutta että sähkömagneettista yhteensopivuutta.
Suomesta hankituista näytteistä kahdessa havaittiin sähköturvallisuuden osalta sellaisia puutteita, joita selvitetään jakelijan ja valmistajan kanssa ja kolmannessa oli pieniä puutteita, joista informoitiin maahantuojaa. EMC-tapaukset ovat vielä käsittelyssä.
Aiemmin havaittuja puutteita
Tukes on oman kansallisen markkinavalvontansa yhteydessä testauttanut kuluneina vuosina sähköautojen latauslaitteita ja -asemia. Testauksessa on havaittu muun muassa seuraavia puutteita:
– Lataustavan 3 latausasemaa ei ole varustettu B-tyypin vikavirtasuojakytkimellä tai A-tyypin vikavirtasuojakytkimellä + IEC 62955:n mukaisella tasasähkövirran tunnistimella (RDC-DD). Vikavirtasuojaus on mahdollista toteuttaa myös ohjeistamalla asennusohjeessa B-tyypin vikavirtasuojakytkimen asennus.
– Syöttökaapelin eristys rikkoutuu alhaisen lämpötilan iskukokeessa (EN 50620 Liite C).
– Latausaseman kotelo ei ole täyttänyt vaadittua kotelointiluokkaa (IP-luokka).
– Kotelon rakenne ei kestänyt mekaanisen lujuuden testiä (IK08 tai IK10).
– Latausaseman datasähkön ja verkkosähkön väliltä vaadittu vahvistettu eristys ei ole täyttynyt.
– Laitteen N-piiristä puuttuu suojarele. Tällöin vaarana on esimerkiksi sukoadapterin käytön vuoksi hallitsematon virrankulku laitteen läpi.
Tukesin markkinavalvonnassa puutteelliseksi havaituista tuotteista löytyy tietoa www.vaarallisettuotteet.fi-sivustolta. Hakusanana voi käyttää esimerkiksi ”Latauslaite/latausasema, sähköajoneuvolle”.