Järvi-Suomen lossiliikenne sähköistyy

Valtion omistajaohjaus on linjannut, että kaikkien Suomen vesistöissä liikennöivien lauttojen tulisi kulkea tulevaisuudessa uusiutuvalla energialla.

Sähköistämisen myötä rannoille asennetaan latausasemia, joka kannustaa muutakin vesiliikennettä siirtymään uusiutuvilla energiamuodoilla käyviin aluksiin. Järvi-Suomessa seilaa 20 lossia, joista suurin osa kulkee nykyään dieselillä. Tulevaisuudessa lautat kulkevat kokonaan akkusähköllä tai hybridinä.  

Sähkötekniikan asiantuntija LST Service oy on ottanut urakakseen Järvi-Suomen lossien sähköistämisen seuraavien vuosien aikana.

”Lossien ja lauttojen sähköistäminen on saatu Suomessa hyvään alkuun. Merialueilla kulkee jo sähköisiä lauttoja, ja seuraavaksi sama kehityssuunta on tavoitteena myös muilla vesistöalueilla”, LST Servicen toimitusjohtaja Ville Lehto kertoo.

LST Servicellä on Järvi-Suomessa kaksi sähköasentajaa hoitamassa lauttojen sähköistyksiä.

Sähköistä siirtymää varten lauttarantoihin tarvitaan infraa, joka mahdollistaa samalla myös muun vesiliikenteen sähköistymisen.

”Sähköistämisen seurauksena satamiin asennetaan latausasemat, joita ruokitaan latausverkostosta. Latausverkkojen pääasiallinen energianlähde voi olla aurinkovoima, akkuvarasto tai niiden yhdistelmä. Rantoihin rakennettavan infran ansiosta myös muiden alusten sähköistyminen helpottuu, ja tulevaisuudessa vesistöissä toivotaankin nähtävän myös runsaasti enemmän esimerkiksi sähköllä kulkevia huviveneitä”, Lehto toteaa.

Lossiliikenteen vihreään siirtymään liittyy myös huoltovarmuus, sillä sähköistettyjen lossien ennakkohuollot ja vikakorjaukset voidaan järjestään kotimaisin resurssein. 

Sähköurakoitsijapäivät 2024